Högläsning

image3

Vi läser böcker ur Grodan-serien nästan varje dag.  I Grodan och kärleken ritar grodan en teckning till ankan. Alla fick låtsas vara grodan och sedan rita den teckning de skulle vilja ge till ankan. Det blev jättefina teckningar.

Första ordläxan

image2

Här är orden samlade som barnen hade med sig förra veckan. Vi har läst dem tillsammans och själva. Vi har också skrivit in dem i ordboken.
Nu kan man ju även träna att läsa dem hemma.


Inför v.35

Tänk att första veckan gick så snabbt!  
Nu har vi redan gått en hel vecka i skolan. Vi har jobbat jättemycket och jag har i alla fall haft roligt, det tror jag barnen har haft också.
Det gick hem mycket information första dagen och därför ska jag hålla mig rätt så kort på det första veckobrevet.
Vi har räknat allas kapsyler. Alla hade klarat av sommarläxan - bra gjort!
Vi har lärt oss ett språk för att berätta hur mycket det är av något - ett kapsylspråk. Det kommer vi att jobba vidare med mycket under hösten.
Vi har skrivit och läst varje dag.
Vi har haft gympa och alla hade gympakläder med sig - mycket bra!
På klassrådet idag gick vi igenom en av våra regler; vi ska säga snälla saker och vi gjorde ett postitvt varv där vi tränade oss i att säga snälla saker till varandra. Vi pratade också med alla barn hur de uppfattar morgonrutinen och de nya rutinerna vid lunchen. Alla verkade positiva, ingen hade tyckt att det varit svårt eller kännt sig osäker. 

Nästa vecka är det båda ordläxa och matteläxa. I matteboken, på insidan av pärmen, finns information kring matteläxorna. Nu handlar det om ord och begrepp även i matten och man ritar läxorna. Man tar så många sidor i anspråk som  man behöver.
Båda läxorna är till torsdag.
På tisdag är det studiedag och alla barn är lediga!                                                     

Trevlig helg !

Information om period 1

Information om period 1 

Mål för period 1                                    Tema: Du och jag tillsammans

 
  • Alla barn kan namnet på alla i huset, både barn och vuxna
  • Alla barn är trygga med rutinerna i huset
  • Alla barn gör en tabell över något och kan sedan göra ett diagram över de fakta man samlat i tabellen. De kan utifrån diagrammet uttrycka sig med begreppen lika många, fler, färre, flest, färst
  • Alla barn sätter ett eget mål kring läsning och bokstavskännedom.
  

Lite om vad perioden kommer att innehålla:


 Läxor: Ordläxa Varje vecka har alla barn med sig minst ett ord som man kan läsa. Det kan vara ett ord urklippt från tex en tidning eller ett mjölkpaket. Ordet kan också vara på en lapp som någon hemma ar skrivit eller man själv har skrivit. På torsdagen ska man kunna redovisa sitt ord. Vi läser varandras ord och skriver in något av orden i vår ordbok.MatteläxaI en skrivbok med blanka sidor får barnen en matteläxa varje vecka. Matteläxan handlar mest om att rita bilder till olika uppgifter. En utförlig beskrivning av tanken bakom matteläxorna finns på insidan av pärmen till skrivboken. 
 

Tankeverkstad ~ vi arbetar med våra kapsyler och tränar på begreppen fler, färre, flest och färst samt lika många. Vi kommer att ramsräkna mycket och jag kommer att dubbelsäga alla tal över tio ( 13 -  en tia och tre, 45 -  fyra tior och fem osv) när vi jobbar med dem. Jag vill att barnen ska få en känsla för hur vårt talsystem är uppbyggt.

 

Språktimme ~ vi läser en storbok tillsammans och sedan arbetar vi med våra individuella mål.

 

Skrivartimme ~ vi skriver om dagen tillsammans och mer fritt enskilt. Det är skrivarglädjen som står i fokus. Alla skriver utifrån sin egen förmåga och på sin egen nivå. Vi jobbar tillsammans med förskoleklassen.

 

Susanne som är speciallärare kommer att kolla upp alla barns bokstavskännedom samt göra ett litet test på mattebegrepp under den första tiden.

 

Varannan måndag har vi i huset planering och det är Tommy som kommer att ha barnen på deras FA-tid.

 

"Arbetspassen" på måndagar kommer igång först vecka 36. På måndagen i v.35 tänker vi gå en promenad och titta var barnen bor.

 

På fredagar jobbar jag fackligt och kommer först efter lunch. Gunilla har musik och drama med barnen och sedan är det FA  - lekstund tillsammans med förskoleklassen.

 

Viktiga datum:  Studiedag tisdagen den 28/8  -  alla barn är lediga från skolan.

                        Föräldramöte onsdagen den 5/9, särskild inbjudan kommer               


Schema första perioden

Schema gula huset 
Morgonrutin: 

Varje morgon spelas lugn musik i fritidsrummet, barnen går in fritt, vi samlas på golvet, sjunger morgonsång och har en samtalsring

Efter det går vi till respektive klassrum.

 

Rastrutiner:

Alla barn är ute, dörrarna öppna.

Rasten är mellan 9.10 och 9.30

 

Fruktstunden är i resp. klassrum utom på fredagar då det är gemensam fruktstund i fritidsrummet. Fruktstunden är direkt efter rasten.

 

Klass 1                               Schema över lektionspassen              period 1 v.34-37

 
 

Samling

  a-c 
 

Tankeverkstad

  

a-c

      

 
 

Språktimme

  

a-c

 

Läxredovisning

  

a-c

 

Musik f-1

Drama

Fruktstund

 

Arbetspass

   rastlekar      

   lions quest

   matte

   språklek

a-c, m, d, g 

Fruktstund

 

Arbetspass

   rastlekar      

   lions quest

   matte

   språklek

a-c, m, d, g 

Fruktstund

 

Tema

    

a-c

Fruktstund

 

Bild / Tema

    

a-c

Fruktstund

 

F-A  lek

 d, g

F-A  

Skapande /

 g / t  

Skrivartimme

f-1

 a-c

Idrott f-1

  d, g

Klassråd /

Ansvarsgrupper

 a-c, g, d, m

Avslutning

  a-c

a-c = Ann-Catrin                 d = Draginja                         g = Gunilla                   m = Mirsad

t = Tommy   
                                             

Rörelse:Varje dag klockan 11 har vi en kort stunds rörelse innan vi går för att äta lunch.

Vi delar lappar till maten och sitter blandat.

 Avslutningsrutin:

12.50 samlas vi i fritidsrummet för avslappning. När det är klart säger vi tack för idag till de barn som ska gå hem och behåller de barn som ska vara på fritids för att pricka av och dela frukt.


Information

Välkommen till gula huset
Telefonnummer till huset: 225752 
Här kommer lite allmän information. 
Den rosa foldern: Här finns information som gäller hela skolan, läsårsdata, telefonnummer till skolan, klasslistor, trivselregler mm. Läs den tillsammans med era barn och förvara den på ett bra ställe. Det kommer inte extra information om tex lovdagar. 
Bladet med personuppgifter ska fyllas i och lämnas tillbaka till skolan senast den 24/8. 
Mugg: Det är bra om barnen har en namnad mugg att dricka vatten ur med sig. 
Tofflor eller inneskor: Vi tar av oss skorna i korridoren och då kan det vara skönt att ha ett par tofflor eller inneskor att ta på sig. Kom ihåg att de ska vara namnade. 
Plastficka: Alla elever får en namnad plastficka för papper som ska hem. Skicka tillbaka den till skolan direkt efter att ni tagit ur alla eventuella lappar. 
Extra kläder: Alla elever har en låda i korridoren där det kan förvaras lite extra kläder som kan vara bra att ha tex strumpor och vantar. Tänk på att det är bra om alla kläder är namnade. Tänk också på att det är kläder efter väder som gäller.  
Fruktstund: Varje dag har vi en fruktstund då barnen äter medhavd frukt. 
Idrott: På onsdagar har vi idrott tillsammans. Vi kommer att vara i gympasalen. Tänk på lämpliga kläder och handduk. Alla elever ska duscha! 
Rörelse: Varje dag klockan elva har vi en stunds rörelse. Efter det går vi till matsalen där vi äter f-1 tillsammans. I matsalen smakar alla barn på all mat. 
Läxor: Vi i ettan kommer att ha läxor från måndag till torsdag. Hjälp era barn att se till att läxan är gjord i tid. 
Scheman över veckan finns anslagna i båda korridorerna, dessa gäller både skoltid och fritidstid. 
Föräldramöte: Ett gemensamt föräldramöte med start i matsalen blir det onsdagen den 5/9 klockan 18.00. Vi återkommer med inbjudan. 

Bara en läxa den här veckan!

Vi har bara en läxa den här veckan och det är ordläxa.  Alla ska ha med sig minst ett ord som de kan läsa för oss andra på torsdag. Vi samlar orden i en ordburk och skriver av en del i våra ordböcker.
Matteläxa blir det nästa vecka!

Första skoldagen

Vi har haft en jättetrevlig dag. Barnen har skrivit och ritat vad de kan, de har också formulerat en önskan om något de vill kunna. Vi har haft namnlekar / rastlekar i två olika grupper tillsammans med förskoleklassen. Vi har läst  Nisse på stranden och en bok som heter Kan man? Vi har lekt gör si, gör så och vi har räknat kapsylerna.
Tänk vad mycket man kan hinna på en dag!
Jag har tagit en del kort under dagen men kan inte lägga ut några bilder på den här sidan förrän jag fått ert godkännande att barnen får förekomma med bild på hemsidan. Så länge sätter jag upp bilder i korridoren.


Första dagen på jobbet

Så var det dags igen. Igår var första dagen efter sommarlovet för oss lärare. Det är kul att komma igång igen och roligt att träffa alla arbetskamrater. Det är mycket planerande tillsammans så här i början. Flera olika aktiviteter och möten ska planeras in. Sedan har det kommit nytt spännande material som ska plockas upp. Vi flyttar om bland lokalerna och håller på att göra iordning ett musikrum, en matteverkstad och ett NTA-rum - allt detta är i gröna huset.
Och så ser vi givetvis fram emot måndag då ni, alla elever, kommer. En del av er jag redan träffat på fritids men på måndag sätter vi igång med skolarbetet. Hoppas alla är lika förväntansfulla som jag är.

Vimsig fröken

I brevet som jag skickade hem till er föräldrar i  fredags,kanske har ni fått det just idag, hälsade jag era barn välkomna till skolan måndagen den 21/8. Det blev helt fel - barnen börjar skolan på måndagen, men det är inte den 21/8 utan den 20/8. Jag hoppas att ni alla är nyfikna på bloggen för då kan ni få den rätta informationen här.

Annas länkburkar

Till vänster på sidan finns en länk till Annas länkburkar. Det är en länksamling där du kan hitta en massa roliga sidor med pyssel och spel och annat skoj. 


Kapsylsamlingen

Hur går det med kapsylsamlandet?
Har ni hittat många kapsyler under sommarlovet?
Det ska bli kul att träffas och se alla era samlingar.

RSS 2.0