Vad gör ni på påsklovet?

image61

Har ni ätit mycket godis i påsk?
Har ni varit ute och lekt i all snö som har kommit?
Har ni läst någon av böckerna som ni lånade på biblioteket?
Har ni varit och hälsat på någon släkting eller bekant?

Skriv gärna och berätta om något ni har gjort under lovet. Klicka på kommentarer och skriv där. Glöm inte att skriva under med ert namn. Vi läser inläggen när vi kommer tillbaka till skolan.

Påskhälsning

Nu är läsveckorna till ända. Vi vet ju inte resultatet än eftersom alla läser in i det sista. Vi har läst flitigt den här veckan så det blir säkert fler sidor än förra. Vi fortsätter med läsläxan på samma modell tills perioden är slut dvs två veckor till efter påsklovet. Jag har nya protokoll till de som behöver.

Likaså kommer vi att fortsätta med bokstavsboken från måndag till torsdag.

I tisdags hade vi besök av Kajsa på vår tankeverkstad. Vi jobbade med olika bilder av tal och vad varje siffra i et tal egentligen betyder. Hon tyckte att barnen var jätteduktiga! Jag hoppas att ni tagit del av bloggen där jag lägger ut lite exempel på vad vi gör.

Många har nu varit på samtal och alla ska också få hem en kopia av sin IUP så att man har möjlighet att titta tillbaka på vad det var vi kom överens om. Nu gäller det för alla att jobba mot de mål man har satt upp.

När vi är tillbaka efter påsklovet är det skolråd på onsdagen och kompisgrupper på torsdagen.


Ha en riktig härlig påskhelg och ett skönt påsklov!


Problemlösning


Vilket är talet?

talbild

Överst  har jag byggt talet 341 med olika legoklossar och det är en ledtråd för att ni ska kunna klura ut vilket tal jag har byggt nederst på plattan. Kan ni gissa vilket tal det är?

Ute-matte

Här kommer lite bilder från förra veckans ute-matte. Det gällde att först tillsammans bygga olika geometriska figurer med ett långt band sedan letade vi efter former på gården.
utematte

rektangel 
Här försöker vi få till en rektangel!




                    

Kan ni gissa vilka former vi har hittat här?

Inför v.12

Påsken kommer snabbt i år!


Vi är redan inne i påskveckan och en del av tiden kommer vi att ägna åt påsksagor, pyssel och prat om påsken.

Men vi fortsätter också vårt arbete med naturen och det är kul att läsa den gemensamma dagboken och alla väderobservationer och vårtecken som barnen uppmärksammar. Alla läser upp den högt och tydligt i samlingen och får applåder efteråt!

Vi gjorde en ny lista på turordningen så att vi blandade f-klassen med ettorna. Vi har också gått igenom allemansrätten och vi har lärt oss att skilja på gran och tall.

På ute-matten den här veckan har Linda vår lärarkandidat repeterat de geometriska formerna; de har format olika former i grupp med ett långt band som de alla ska hålla i och de har letat former på skolgården. Alla har varit engagerade och tyckt det varit roligt. Linda gör sin sista dag hos oss idag, fredag.

På bilden klippte vi motiv till våra bakgrundsbilder som vi gjorde förra veckan.

Ta gärna del av våra fina bilder som sitter på fönstren mot gården! De är riktiga konstverk!



Inför v.12

Nu är det sista läsveckan så nu gäller det att läsa extra flitigt. Fyll i protokollen med antal sidor som barnet läser varje dag och glöm inte den högläsning som ni läser för barnen. Alla sidor ska räknas! På fönstren till biblioteket kan man följa hur mycket de olika klasserna läser.


Bokstavsboken ska vara med till skolan på torsdagen!


Jag påminner än en gång om att samtalstiderna sitter uppe i korridoren samt att de finns på bloggen, men jag har inte skickat hem några lappar med tider. Är du osäker får du gärna ringa till skolan och fråga. Det är bra om IUP-blanketten kommer tillbaka till skolan någon dag innan samtalet eftersom jag ska hinna fylla i mina rutor också!


Vi planerar en avslutning på den här perioden och tänkte då att vi skulle vara ute i skogen och grilla, preliminärt blir det torsdagen den 10/4. Vi återkommer med mer information.


Skärtorsdagen är sista dagen innan påsklovet!


Ha en skön helg!


Samtalstider

   

Förslag till samtalstider

Tänk på att IUP:n ska vara tillbaka till skolan några dagar innan samtalet.



torsdag 13/3

kl. 13.15      Adnan


kl. 14.00      Tobias   


kl. 14.45      Emma


kl. 17.00      Emil



fredag 14/3

kl. 13.15      Stina



måndag 17/3

kl.15.30      Deniz


kl. 16.15      Filippa


kl.17.00      Benjamin



tisdag 18/3

kl. 13.30      Linnea



måndag 31/3

kl. 15.30      Emilia


Passar inte tiden är det jättebra om ni kan byta med varandra, bara ni meddelar mig innan!

Innan påsklovet finns inga tomma tider att välja på!




129 sidor

Den här veckan har vi läst sammanlagt 129 sidor i genomsnitt per barn trots att vi hade en studiedag. Bra jobbat!

image53        Jag kan ändå se att det finns en hel del att göra...I läsprotokollen är det väldigt få som har fyllt i läsning varje dag trots att läxan faktiskt är att läsa en liten stund varje dag. Likaså är det väldigt få som fyllt i någon högläsning. Betyder det att  go´nattsagan är bortglömd?

Nu har vi två veckor kvar på våra läsveckor - så kom igen nu!

Inför v.11

Inför v.11                                                                                          


Nu finns alla samtalstider uppsatta i korridoren. Ta del av dem och hör av er om det är något som inte passar! Barnen har fyllt i sina IUP idag och nu kommer blanketterna hem så att ni kan fylla i dem också inför samtalet. Det är viktigt att ni skickar med blanketterna till skolan innan samtalet så att jag också kan fylla i dem. Med IUP:n finns också en självvärdering som handlar om ansvar och inflytande som vi gjort den här veckan. Ta del av deras synpunkter om sig själva.


Vi har fortsatt med det intensiva läsandet. Förra veckan kom vi upp i ett snitt på 125 sidor /barn - det är jättebra! Det är viktigt att ni skriver i de sidor barnen läser varje dag annars är det omöjligt för mig att räkna ut hur mycket vi läst. Idag lyssnade Linda på alla barnens läsning medan vi fyllde i IUP-blanketterna. I måndags tog vi en lässtund på morgonen när vi kollade över allas läxor.


På tisdagens bildpass tittade vi på olika konstverks horisontlinjer och målade sedan ett papper med en egen horisontlinje, detta för att träna att fylla hela pappret med färg. Nästa vecka ska vi klistra på motiv på bilderna! 


De var flitiga dagboksskrivare på tisdagen. På tal om dagbok så är den gemensamma klassdagboken en succé. I klassdagboken skriver ett barn/dag hemma om väder och vårtecken för dagen och sedan redovisar man i samlingen. Vi har en lista på i vilken ordning man ska ta hem den på insidan av pärmen liksom en enkel instruktion.


Ute-passen blev lite kortare eftersom vi fick köra bägge passen på en dag pga. att det var studiedag på onsdagen. På ute-matten tränade vi på dubbelt - hälften och på naturpasset var det orientering i skolskogen. Vädret var toppenhärligt!


Idag fredag har vi haft invigning av vår dockvrå som Eva i förskoleklassen och Madde som är praktikant i f-klassen gjort i ordning. Det blev jättefint och nu hoppas vi att alla som leker känner ansvar för att städa efter sig när man lekt färdigt.


Nästa vecka fortsätter vi att kämpa på med läsningen och våra ute-pass! Vi kommer att bjuda in Kajsa till ett pass i matteverksta´n v.11 eller v.12. Vi kommer att börja med lite talundersökningar samtidigt som vi ska göra två lektioner för ett forskningsarbete som handlar om positionssystemet. Det är mycket på gång!

På onsdagen ska Linda ha en egen dag med klassen och då ska jag vara på lärarhögskolan. Ombytta roller kan man säga!


Kan vi tro att vårvädret håller i sig över helgen denna vecka!?!



och till Linnea och Filippa som ska åka på skidsemester får vi önska trevlig resa!


RSS 2.0