Höstlov

Vad gör du under lovet? Är du på fritids? Leker du med kompisar? Åker du på utflykt? Är du hemma och läser en bra bok? Ser du någon bra film? Hälsar du på någon eller får du främmande av någon?
Berätta om en sak som du gör under lovet! Skriv som en kommentar till det här inlägget, så läser vi allt när vi träffas på måndagen den 3/11.

Veckobrev inför v.45

Nu är det höstlov!

Jag tycker att vi alla har gjort oss förtjänta av ett lov, så som vi har jobbat den här hösten.

Den här veckan har vi fortsatt prata om hjärnan och sinnena. Vi har uppskattat hur långt en meter är, lärt oss gamla mått och mätt med linjal. Vi har haft mysiga massage-stunder och läst tokiga ramsor om bananer.

Vi har jobbat lite i böckerna som vi fick från ICA när vi var där på studiebesök.

På husrådet diskuterades matsalen. Följande regler togs upp:

  • Vi ska ta lite mat i taget – och äta upp den mat som vi har lagt på tallriken (alltför många slänger mat)

  • Man plockar upp det man tappar på golvet eller det som hamnar utanför tallriken på bordet

  • Vi går i matsalen och när man är klar går man ut och väntar på kompisarna

Vi har svarat på frågor om ansvar och inflytande – åk 2:s svar ska skickas in och sammanställas i hela kommunen. Enkäten är hel anonym. Vi ska kopiera den först så att vi kan använda resultatet för vårt eget förbättringsarbete.

Vi har haft kompisgrupper, vilket jag alldeles hade glömt bort att informera om. Vi hade uteaktiviteter på schemat och en väldig tur med vädret. Barnen har bra koll på vilket grupp de tillhör. Det är kul att träffa barn från alla olika åldrar och de har kul tillsammans.

Veckan efter lovet fortsätter vi arbetet med vårt tema och våra grupper. Lina kommer att få lite ansvar för att måla lerfrukterna tillsammans med några barn i taget.

Kom ihåg föräldramötet som skolrådet ordnar på tisdagen!

Vi vill passa på att göra lite reklam för en föräldrakväll som vi planerat som avslutning på temat onsdagen den 19/11. Det kommer en inbjudan längre fram, men det kan ju vara bra att redan nu sätta ett kryss i almanackan.

När vi kommer tillbaka efter lovet ska åk 2 göra en mattetest som alla tvåor i Motala gör. Det handlar om enkel taluppfatttning samt addition och subtraktion upp till 10.

Ha ett riktigt skönt lov!

Och håll tummarna för Charlottenborgsskolans innebandylag som spelar cup på tisdagen – man får givetvis gå dit och titta – kolla med fritids vilka tider som gäller.



Besök av en konstnär



Konstnären Irene hjälper oss att skulptera frukter.



Emma visar stolt upp sitt mästerverk.



Två koncentrerade tjejer.



Titta så mycket fint vi har gjort!

Besök på ICA


Så här fint var det uppdukat på ICA förra veckan när vi gjorde vårt studiebesök.
Vad var det nu för frukter vi fick smaka på?

Inför v.43

Veckobrev inför v.43


Den här veckan har vi börjat med våra olika temagrupper på måndagar och tisdagar. Det har varit jättekul att komma igång. Vi har pratat om hjärnan och våra sinnen. Vi har jämfört längden på pinnar och mätt klassrummet med fötter.

 

På onsdagen hade vi inne datorn och kanonen i klassrummet och tittade på lite spännande sidor som finns på internet vad gäller kroppen. Jag skickar med lite bra länkar.

http://www.ur.se/runtinaturen/sinnen/sinnena.html


http://www.ur.se/topptillta/


http://www.ewerman.se/barn/index.php


http://www.ica.se här får man klicka sig vidare till 5 om dań


Vi hade ett besök av scouterna som gjorde lite reklam för sin verksamhet.

På onsdagen hade vi också husråd – vi gick igenom fler ärenden som ska upp på elevrådet och vi vuxna gjorde klart för barnen att det inte ska vara några barn i vårt kök i gula huset. Det innebär att vi vill att frukter som ev. ska delas, delas hemma. Likaså vill vi att man tar med sig en sked hemifrån om man har med något som ska ätas med sked.

 

På torsdagen gjorde 1-2:an ett besök till ICA där vi fick en ordentlig genomgång av ”alla” olika frukter och grönsaker som finns. Vi har fått mycket material med oss till skolan som vi kommer att jobba vidare med. Alla barn fick också välja en frukt att ta med sig.


Utvecklingssamtalen är i full gång. Jag har fått in alla papper i tid och alla har hittat en tid för samtalet som passar – det känns superbra!


Jag har i veckan blivit erbjuden ett nytt jobb på 50% som jag har tackat ja till. Det är ett vikariat som utvecklingsledare i kommunen och det känns jättespännande för mig att få den här chansen. Vi har på skolan löst det så att Mia kommer att gå in och ta onsdagen för mig. Det kommer inte att märkas så mycket för barnen. Fredagen (sista lektionen) har vi inte löst ännu men vi håller på att se över lite olika alternativ.

Allt detta kommer att börja redan nästa vecka.


Nu kämpar vi på med läxor och annat en vecka till sen är det höstlov!



Veckobrev

Vilken start det var på veckan!


Vi förberedde oss inför de kommande utvecklingssamtalen...gjorde självskattningen på normer och värden (det lösa pappret som jag häftat i IUP-blanketten) och funderade på hur vi känner och vad vi tycker om de olika saker vi gör i skolan och fyllde i IUP-blanketten. Vi började prata lite om portfolion för att fortsätta med det på tisdagen. Alla har sparat två saker till sin portfoliopärm och skrivit motiveringar varför det ska sparas. Resten av papper/arbetsblad skickar jag hem.

Allt det här arbetet gjordes på temagruppstiden och därför startar vi inte förrän nästa vecka med de grupper som stod på informationsbladet om period 2.


Samtalstiderna finns i korridoren men ni har också fått ett papper hem med allas tider på. Hoppas att det ska fungera!


Det fungerar bra på läxfronten....Tvåorna har läst för fulla muggar, flera har hunnit med mer än en bok den här veckan och det var jättekul att lyssna på dem i torsdags. Jag skickade hem dubbel matteläxa med tvåorna(av misstag) och det räckte så klart om man gjorde den ena siden...Det var lite stressigt i slutet på förra veckan...(ingen ursäkt men åtminstone en förklaring).


När det gäller ettornas ordbildsläxa så var jag inte så tydlig i informationen. Man tränar ordbilderna (helst en liten stund varje dag). Det handlar om att lära sig känna igen bilden av ett ord, precis som man känner igen sitt namn eller ordet mamma (ska alltså inte ljudas ut). På protokollet skriver man i vilka ordbilder man har tränat. Innan torsdag kryssar man för vilka ordbilder man känner sig säker på – det är bara de ordbilderna jag ber eleverna läsa för mig. Så fortsätter träningen nästa vecka. Den här gången markerade inte jag vilka som var helt klara, men det ska jag göra nästa vecka. Pappret med själva ordbilderna på behåller ni hemma! Kom ihåg att inte alltid ta dem i rätt ordning för då kan det bli en utantillträning.


På torsdagar är det inte elevens val längre utan vi har ett pass med eget arbete. Det handlar om att träna sig i att välja vad man vill jobba med och ta ansvar för att uppgiften blir slutförd. Vi har samtidigt bild för en liten grupp i taget, vi fortsätter med samma bilduppgift nästa vecka eftersom det bara var 6 barn som målade den här veckan.


Nästa vecka är fritids på utbildning på måndagen så FA:n är inställd, jag kommer att ha barnen mellan 12.00-13.00. Vi går till ICA på torsdagen i två grupper och vi kommer att ha en temadag på fredagen då vi kommer att jobba tillsammans med en konstnär.

 Vi får en praktikant i huset, Lina Bergqvist är hos oss både i skolan och på fritids från och med den 13/10 till den 14/11.


Utställningen i centrum

Besök på Charlottenborgs Centrum för att titta på utställningen. Hoppas att ni har varit där och tittat på allt fint som vi har gjort. Utställningen står kvar tills på fredag!


         
                                                   
  


  


 

Härlig hopprepsbild


Skoljoggen

                 

Lite bilder från skoljoggen förra onsdagen. Det var inte så lätt att ta bilder på springande barn så man fick passa på när de pustade lite.
1912 kronor sprang vi in till barncancerfonden - bra gjort!

Veckobrev

Nu är första perioden avslutad...men ändå inte riktigt...

Vi har denna vecka gjort klart allt material till vår värdegrundsutställning. Precis alla saker kommer inte att gå att få med, tex är det bara ett fåtal exempel från extraläxan som får illustrera hur vi pratat om livslångt lärande...gladogram är från och till de elever som var i skolan den dagen och allt annat är ihopsatt för att det ska bli en så bra utställning som möjligt. Det är också bidrag från aprikosa huset som ju också jobbat med värdegrunden. Hela den här utställningen kommer att stå nere i centrum från och med fredag. Vi håller tummarna för att den får stå i fred och att många kommer att beundra era barns arbeten.

Vi har varit tvungna att ställa ut andra saker på biblioteket i stan eftersom det i centrum står helt oskyddat. Så passa på att gör ett besök på biblioteket i helgen! Där går det att se masker, lerfigurer, handdockor och mycket mer.

 

Vi genomförde skoljoggen i rått och fuktigt väder men alla sprang friskt och i 1-2:an hann vi springa 64 varv – bra jobbat!

Tänk på att nu är det höstruggigt väder emellanåt så extra strumpor kan behövas...och regnkläder!

 

Det var final på veckans ramsa med ett strålande resultat. De säger dem högt och tydligt för varandra, och givetvis får alla applåder efteråt.

 

Åk.1 har gjort en alfabetskontroll, dels på alfabetsramsan sen har de fått tala om vad de olika bokstäverna heter när jag har pekat på dem. Vi behöver träna mer!

Åk 2 har gjort ett test för att se att de kan markera vad som är ett ord i en mening, som de bara hör. Det var inga problem.

Båda grupperna skriver ord med olika strukturer enligt det nya material vi informerade lite om på föräldramötet. Det känns jättekul för alla är så duktiga!

 

Nästa vecka kommer vi att spara i våra portfoliopärmar, ta hem eventuellt andra arbetsblad, förbereda oss för utvecklingssamtalen och förhoppningsvis göra ett studiebesök på ICA.

På onsdagen är det studiedag och alla barn är lediga från skolan!

 

Information om den nya perioden; mål, innehåll och läxor kommer på måndag! Jag kan avslöja att namnet på temat är ”tyck om dig själv och ta hand om din kropp”. Spännande eller hur? Har vi någon expert på kost, hälsa, motion, kroppen bland er föräldrar så tar vi jättegärna emot besök...

 

Utvecklingssamtalen sätter igång v.42 och jag sätter som vanligt upp tider ute i korridoren. Byter ni tider med varandra så ändrar ni bara namnen så att jag vet om det. Finns det ingen tid som passar er så hör ni av er – det ordnar sig alltid! IUP-blanketten vill jag ha tillbaka till skolan minst en dag innan samtalet.

Vad hände med solen?

 Trevlig helg!


RSS 2.0