Maddes och Bosses sista dag

image13

Det här härliga spindelnätet gjorde vi tillsammans med Madde och Bosse i fredags. Nu får det sitta på väggen som ett minne från dem, samtidigt kan vi gå och njuta av snälla ord som vi sagt till varandra. Även Filippa och Emilia som var lediga den här dagen har fått snälla ord skrivna vid sin prick.

Inför v.40

Så har det gått ännu en vecka. Den här veckan har det mesta kretsat kring våra världskartor som vi började med i måndags. Det var många moment innan de var färdiga. Alla har jobbat flitigt och engagerat.

Vi har haft två duktiga lärarkandidater hos oss som har provat på lite av varje under veckan.

På klassrådet spelade de upp en liten teater om att dela med sig och sedan fick barnen diskutera olika frågor kring ämnet i smågrupper. Det var lyckat!

Vi har också haft städvecka på gården och vår uppgift var att plocka skräp i häcken utefter vägen.

Läxorna går galant. När det gäller ordbildsträningen kommer den successivt att bytas ut mot läsläxa i småböcker som tillhör storboken som vi har på gång i klassrummet.

Halva gruppen var hos Christine i biblioteket i onsdags och fick lyssna på sagor från främmande länder. På onsdag är det den andra halvans tur.


Inför v.40

  • På måndag är det internationella barndagen. Vi kommer att ha ett lekpass mellan kl. 10 och 11, då vi kommer att presentera och leka olika rastlekar.  
  • På tisdag kommer barnen att få förbereda sig inför de kommande utvecklingssamtalen.
  • På torsdag går vi på konsert i gympasalen. Innan dess redovisar vi våra läxor.

Hoppas att ni alla har tagit del av samtalstiderna som sitter uppe i korridoren.


På lördag är jag i Göteborg och frossar bland böcker på årets Bokmässa!


Period 2

Information inför den andra perioden v. 39-43


Temat under denna period kommer att vara "Världens barn".

Arbetet kommer att starta med att vi ska måla vår egen världskarta. På våra gemensamma tider

(f-klass + åk 1) på måndagar och tisdagar kommer vi att ha små grupper utifrån lite olika områden tex djur, mat osv. Vi kommer att prata, titta på bilder, rita och bygga på vår världskarta med det vi lär oss.

Vi kommer att få möjlighet till sagostunder i biblioteket där Christine läser sagor från olika delar av världen för oss. Det blir på onsdagar, en halvgrupp i taget kommer att gå dit och vi kommer att gå varannan onsdag.



Målen för period 2

  • Alla barn vet att vårt land heter Sverige och vår världsdel är Europa.
  • Alla barn gör någon jämförelse med vår situation och andra länders.
  • Alla barn förstår begreppen likhet och skillnad.
  • Alla barn läser de vanligaste ordbilderna.
  • Alla barn sätter egna individuella mål när det gäller skriva / läsa.


Vi kommer att fortsätta jobba med storböcker på språktimmen och läxorna kommer att vara ordbildsträning samt läsning av småböcker. Matteläxorna fortsätter som tidigare. På skrivartimmen komer vi att varva ren handstilsträning med att skriva till bilder. I tankeverkstaden fortsätter vi med begrepp och nu kommer det att handla om likhet / skillnad / jämföra / större än och mindre än / dubbelt / hälften. Vi kommer att föra in symboler som  =  >  <.


Utvecklingssamtalen kommer att ske under den här perioden. Jag sätter upp en lapp med förslag på tider i korridoren. Om det inte passar så lämnar jag några blanka positioner så får ni stryka ert namn och skriva upp er på en alternativ tid. Innan samtalet får ni hem en självskattning som barnen gör i skolan och IUP-blanketten så att ni kan fylla i era synpunkter. Iup-blanketten ska sedan tillbaka till skolan innan samtalet.


Andra viktiga dagar under perioden:


Skoljoggen den 28/9 kl.10.00 - 11.00 se särskild information.


Studiedag är det den 10/10.


Under den här perioden infaller också internationella barndagen samt FN-dagen. På FN-dagen kommer vi att ha ett gemensamt storsjung med alla f-2:or på skolan kl.12.40-13.00. Det innebär att vår gympa är inställd den dagen. Och vi tänker uppmärksamma internationella barndagen på något vis.


Jag hoppas kunna inbjuda till en föräldrakväll i slutet av perioden.


Perioden avlsutas innan höstlovet. När vi kommer tillbaka v.45 har vi ett gemensamt Astrid Lindgren-tema på hela skolan.


Vi startar nya temat

   

Vi målar våra egna världskartor. Det gäller att vara koncentrerad.

Vi gör en fin framsida till kartorna också.



Klicka på bilderna så ser ni dem i större format, klicka sedan utanför bilden så kommer ni tillbaka hit.

Inför v.39

Den här veckan blir det mycket information.


I matteverksta´n i måndags/tisdags jobbade vi med tärningen - jag vill se om de känner igen bilderna av talen på tärningen samt om de flyttar en spelpjäs ett steg i taget samtidigt som de räknar. Alla gjorde det!

När vi hade tankeverkstad räknade vi kapsyler igen och den här gången jämförde vi med en kompis - vem som hade flest? Alla fick sedan gå runt och jämföra hur många kompisarna hade räknat. Vi räknar inte alla utan tar en handfull!

På språktimmen började vi med en ny bok. Vi jobbar två och två på olika stationer medan ett par i taget läser med fröken.

Vi ägnade mycket tid i onsdags till att prata om vad vi har lärt oss under de här första veckorna i skolan, vad vi har gjort och vad man skulle vilja spara i sin portfolio. Barnen var jätteduktiga på att komma på bra saker. De saker som inte väljs att spara i portfolion kommer att skickas hem.

Vi målade också fina paraplyer utifrån några givna kriterier.

Lite småstrul har det varit under några raster så vi har pratat på klassrådet om hur vi ska göra för att undvika bråk och vad vi ska göra om det ändå blir osämja.


Barnen sköter sina läxor strålande. Den här veckan har de redovisat sina arbeten enskilt för mig. Jag ställde lite frågor på diagrammen; Har ni fler telefoner än vispar? Har ni färre sängar än stolar i köket? Vad har ni flest av? osv. De svarade bra på alla frågor. Sedan kollade jag av ordbilderna och vi fortsätter den träningen nästa vecka. Jag har skrivit på bladet vilka de ska träna på och ni får hem ett nytt likadant protokoll.


Nästa vecka kommer det två lärarkandidater, Madde och Bosse, från Universitetet i Linköping. De läser sin första termin på lärarprogrammet och är ute på praktik för att känna efter om de har hamnat rätt. De är hos oss under en vecka.


Vi börjar ett nytt tema nästa vecka och mer information om det finns på bladet om period 2.


På tisdagen kommer jag att vara borta mellan 9.00 - 12.30 på ett par olika möten. Vi löser det med lärarkandidaterna och eventuellt en vikarie.


På torsdagen är det kompisgrupper mellan 8.30 och 9.15. Då träffas man i en liten grupp med elever från f-klass  - åk 6.


På fredag är det skoljoggen, se särskilt informationsblad. Vi springer samt har lite andra aktiviteter mellan 10.00 och 11.00 tillsammans med aprikosa huset.


Läxorna blir som jag tidigare nämnt fortsatt träning på ordbilder och i matteboken är det ett glassigt problem.


På bloggen finns nu en bild av fiskarna jag ville visa er på föräldramötet. Gå gärna in och kika på dem. Skriv gärna en kommentar om ni lyckas hitta ert barns fisk.


Äntligen får ni se fiskarna

image9

Nu får ni se om ni kan hitta ert barns fisk. Man läser fiskarna på följande vis:
rund form = pojke                      avlång form = flicka
färgen på fisken berättar vilken frukt av följande man tycker bäst om
gul = banan            grön = päron                röd = äpple
antal ränder berättar hur många man är i familjen
antal prickar berättar vilken månad man fyller år i

Lycka till!

Fredagskul

         

Tobias flätar ett fint bokmärke. Filippa och Linnea gör varsin fjäril.
På fredagskul var det pyssel som stod på programmet och det gick att välja på bokmärken, fjärilar och katter. Det var en trevlig eftermiddag.

Inför v.38

Oj, vad vi jobbar!


Den här veckan har vi skrivit alla bokstäver i alfabetet. Vi har tränat på stora bokstäverna tillsammans med förskoleklassen och då har vi skrivit alla som börjar med ett rakt streck först och sedan försökt se vilka som skrivs ungefär likadant. Alla var jätteduktiga - vi fick nästan träningsvärk i fingrarna. Sedan har vi tittat lite på de små bokstäverna på samma sätt - vilka skrivs på ungefär samma sätt tex lilla a, d, g, å ,ä.

Vi har jobbat med vårt läsmål och vi läser ordbilder, ord och böcker.

Alla barn har gjort varsitt eget diagram kring något. Vi ska träna på vad vi kan få veta utifrån diagramen och kanske måste vi göra varsitt till. Jag tror det får bli nästa veckas matteläxa.


Nästa vecka kommer det också att bli en annan läxa i svenska. Vi har nu samlat ihop 43 ord och dörren är helt full av ordlappar och det finns ingen plats att sätta upp fler blädderblock med ordlistor heller. Istället kommer de att få ett papper med korta småord, de jag kallar för ordbilder, som de ska lära sig. När man tränar ordbilder gäller det att se bilden av hela ordet och lära sig den. Givetvis ska man träna att känna igen ordbilderna i andra sammanhang än på pappret så det går jättebra att använda tidningar eller egna lappar som man skriver. Det är inte meningen att man ska ljuda ut orden men man kan ju ta hjälp av första bokstaven om man tycker det är svårt. Ni får hem ett protokoll där ni fyller i vilka ordbilder ni uppfattar att de är säkra på.


  • På måndag är det skolråd. Dagordningen sitter uppsatt i korridoren. Hör av er till Niclas (Filippas pappa) om det är något särskilt ni vill ta upp.
  • Linda kommer och är med oss tisdag och onsdag nästa vecka.
  • På torsdag är det fotografering!

Idag, fredag har det varit läsårets första elevråd. Tobias och Signe är våra representanter.


Vi kommer inte att starta upp något nytt tema redan nästa vecka utan har bestämt att vi behöver en extra vecka för att samla ihop det vi har gjort i första perioden. En del alster kommer barnen att få ta hem redan nu, andra saker kanske de väljer att spara i sin portfolio. Det kommer vi att använda en hel del tid till nästa vecka.


Andra perioden startar sedan v.39 och då kommer det att handla om "Världens barn". Information om hur det arbetet kommer att läggas upp får ni nästa vecka. Kanske finns det någon av er som sitter inne med specialkunskap om tex något land och som skulle vilja komma till skolan och berätta om det för oss? Hör gärna av er!


Om det är så att ni önskar två ex av de papper som går hem, lägg en anteckning om det i plastfickan så ska jag ordna det.

                                                                                      



                                                                                     


Lite bilder från vår promenad

Här kommer två bilder från vår promenad bort till Stallbergsvägen. Det var härligt att få en lekstund i lekparken.



                    
Klicka på bilderna för att se dem bättre.

Jag tycker att det är viktigt...

Idag har vi formulerat vad som ska stå i strålarna till vår trivselsol. Alla elever har tänkt ut något som de tycker är viktigt för att trivas i skolan. En och en har sen gått fram i talarstolen och sagt  "Jag tycker det är viktigt att..."
Under första varvet blev det många kommentarer om att vi ska vara snälla mot varandra, att vi ska vara bra kompisar. 
Nästa varv fick man tänka ännu mer in i klassrummet. Vi gjorde på precis samma sätt. Denna gång kom det synpunkter på att jobba och att lyssna.
Trivselsolen har fyra strålar.
- Vi är bra kompisar
- Vi lyssnar på den som har ordet
- Vi jobbar med vårt eget arbete
- Vi håller ordning på våra saker

Inför v.37

Ännu en vecka har rusat förbi...                              


Vi har fått fler böcker i Grodan-serien från Jakob vår bibliotekarie och hunnit med att läsa ett par. Vi har haft lite gruppaktiviteter tillsammans med f-klassen. Vi fortsätter att göra diagram utifrån frukterna som vi äter på fruktstunden. Vi skriver ord i våra ordböcker. Vi har varit i källaren och målat. Vi har sjungit en ny morgonsång. Vi har tränat in att göra vågen i en stor ring!

Precis som förra veckan har alla gjort sina läxor flitigt. Vi har haft klassråd och lottat fram Tobias och Signe att vara gula husets representanter i elevrådet. Vi har också röstat om vad vi skulle kunna göra som fredagskul den sista fredagen i varje period. Vi röstade mellan utflykt, spela spel, lekar och pyssel. Det som fick flest röster var pyssel och det kommer det att bli nästa fredag.

Linda som är lärarkandidat har varit hos oss två dagar.


Inför v.37

Det här är sista veckan i vår första period. Periodens rubrik har varit "Du och jag tillsammans". Nu ska vi kolla av att vi nått våra första mål. Bland annat ska alla få göra ett eget diagram och alla ska göra en "dokumentation" över en dag i bild eller text. Kanske väljer man att spara något av periodens arbete i sin portfolio.

Schemat ser ut som vanligt; med grupper på måndag och tisdag, tankeverkstad på tisdag och språktimmen på onsdag, idrott på onsdag och sen blir det fredagskul på fredag efter lunch.

Läxor som vanligt!


Lite kort från föräldramötet

Det var jättetrevligt att träffa er alla. Jag hoppas att vi kan få till ett föräldramöte till under hösten då jag har möjlighet att visa er runt lite i våra övriga utrymmen där vi vistas samt berätta lite mer om vårt arbetssätt. Nu blev det en hastig genomgång av rutinerna i huset samt schemat. Vi valde också Niclas Simonsson till vår skolrådsrepresentant. När det gäller klassförälderskap så blev det inget bestämt. Det kan ju också vara så att någon av de som inte var där kan tänka sig att ställa upp. Fundera och hör av er!

Jag visade också som hastigast bloggsidan och adressen dit är www.viigulahuset.blogg.se .

  

Nu får vi kanske passa på att njuta av lite sol och värme!


Vi har varit i ateljen och målat

image4

Visst är det ett riktigt konstverk!

Föräldramöte på onsdag!

Kom ihåg föräldramötet på onsdag!
Vi ses klockan 18.00 i klassrummet. Det blir information om rutinerna i huset och genomgång av schemat. Det kommer att finnas fika till självkostnadspris och då fikar vi tillsammans med f-klassens föräldrar.
Varmt välkomna!


Inför v.36

Oj vad vi kämpar! 

Den här veckan har gått i promenerandets tecken. I måndags gick vi ända ner till Torpavägen. De flesta bodde åt det hållet och vi tog kort framför husen.
Igår gick vi till Stallbergsvägen och fotade Emma och Stina som var kvar. Vi hade gott om tid och stannade i lekparken och lekte. Benjamin som varit hemma och sjuk hela veckan får bli fotograferad nästa vecka. 
Vi har redovisat läxor och alla hade gjort jättefina bilder till sin matteläxa. Ordläxan är det en del som glömmer och det är synd för vi vill ha många ord att träna på. 
Idag har vi haft besök av Linda som kommer att vara lärarkandidat i vår klass under hösten.Vi har också haft intrumentvisning av musikskolan. 
På rörelsen har vi gått lilla rundan i skogen tillsammans och de har fått springa ett varv själva också.  
Det är lite ommöblerat i matsalen och nu tar vi av grönsakerna först. Vi har inte heller några brickor längre. 

Inför v 36
Läxorna fortsätter på samma vis! Och givetvis allt jobb i skolan!                                                                                                                                                                                                                                                                                      Trevlig helg!

RSS 2.0